Boekbespreking door Erica Verlaan Ik deel 4 tips

Boek: Overtuigend zakelijk bloggen …

Mijn blog is jarig!!! Om dat te vieren heb ik mezelf op een boek getrakteerd. Er staan altijd wel boeken op mijn verlanglijstje. Uiteindelijk vond ik het boek Integere types doen niet aan marketing – Overtuigend zakelijk bloggen het meest geschikt als verjaardagscadeau. Het is geschreven door Kiki Verbeek voor trainers, coaches en adviseurs.

Niet de doelgroep, of toch wel …

Ik ben geen coach, trainer of adviseur máár wil dat wel worden. Creativiteit bevorderen, meedenken, zoeken naar verbanden en het tekenen – het visueel maken van gedachten en ideeën: Dat is wat ik het liefste doe. Omdat ik een podium mis waarop ik mijn kennis en vaardigheden met de buitenwereld kan delen, ben ik begonnen met het maandelijks publiceren van een ‘plaatje met een praatje’. Mijn doel én doelgroep zijn nog steeds niet helemaal helder. Ik hoop dat dit boek mij hierbij gaat helpen.

Op de achterflap

Ben je onvoldoende zichtbaar als professional? Heb je veel te bieden, maar te weinig klanten? En houd je er eigenlijk niet van om jezelf te verkopen? Met enige regelmaat bloggen gaat je helpen. Het is de ideale vorm van acquisitie voor mensen die met mensen werken, met hart voor hun vak en innerlijke gedrevenheid. Met dit boek in de hand bouw je aan een stevige weblog waarmee je jezelf zichtbaar, herkenbaar en aantrekkelijk maakt voor je doelgroep. Of je het altijd al van plan was of niet, nu ga je het daadwerkelijk doen: overtuigend zakelijk bloggen.

Direct beginnen  …

De inhoud spreekt aan en werkt zo activerend dat ik halverwege het lezen moet stoppen om de eerste tips in de praktijk te brengen: Ik deel er 4

  • Tip 1 Vermijd het schrijven in de ik-vorm. Spreek je lezer direct aan, met je.
  • Tip 2 Stop niet teveel informatie in een bericht. Hou het kort; vertel één ding tegelijk.

Er gaat een wereld voor mij open als ik mijn eigen schijfsels eens kritisch onder de loep neem. In mijn blog Ruimte voor creativiteit uit mei 2016 staat maar liefst 26x het woordje ‘ik’ en in elke zin zit een onderwerp verscholen. Met de schrijftips nog vers in mijn geheugen begin ik met opsplitsen. Ik ontdek meerdere verhaallijnen, invalshoeken en aanvullende onderwerpen. Mijn hart gaat sneller kloppen. Ik zet het bericht op concept. Het wordt een bron bestand, waar ik de komende maanden uit kan putten.

  • Tip 3 Sluit af met een oproep.

Wat wil je dat mensen doen na het lezen van jouw blog? Beschrijf dit. Wil je dat mensen reageren? Vraag het. Sluit je blog activerend af. Ga de interactie met jouw lezers aan en ontvang direct input voor jouw volgende blog.

  • Tip 4 Kijk vooruit en niet terug. Het hoeft niet altijd super interessant te zijn.

Altijd fijn om te horen dat je fouten mag maken. Dat niet alles wat je produceert goed hoeft te zijn. Deze mindset heeft er voor gezorgd dat ik een jaar geleden, met veel plezier ben begonnen met bloggen. Het boek helpt met concrete voorbeelden, praktische tips en uitleg focus aan te brengen, voor mezelf en vanaf ook voor de lezer.

Conclusie

Beantwoordt het boek mijn vragen over mijn doel én doelgroep? Nee, deze vraag wordt niet in het boek maar al schrijvend beantwoord. Heel verhelderend. Wil je ook beginnen met bloggen? Last van obstakels en bezwaren? Dat geeft niks. Lees dit boek en begin

Vorig bericht
Ontspannen én jezelf ontplooien …
Volgend bericht
Creativiteit stimuleren op de BSO …

Niets gevonden.

Menu