Effectief communiceren | Illustratie | Visual | Denkbeeld | Beeldtaal | Erica Verlaan

Beeld / Taal creëren …

Hoe zou het zijn om te leven in een wereld waarin iedereen effectief met iedereen kan communiceren. Ongeacht leeftijd, geslacht, omgeving, sociaal economische status, leefomstandigheid, etnische achtergrond, cultuur,  ect.

Op masterniveau ‘leren’ tekenen …

Met beeldtaal kun je je wensen, gedachten en ideeën duidelijk maken én concreet overbrengen. Er bestaan innovatieve masterclasses waar je kunt leren hoe je met visualisatie een gemeenschappelijke taal kunt creëren. Het visueel communiceren of het zakelijk tekenen maakt gebruik van standaard vormen, iconen en symbolen. Duidelijk en eenvoudig; zonder diepte, perspectief en onnodige details.

Deze heldere, schematische weergave lijkt een beetje op een kindertekening van een gemiddelde achtjarige. Toeval of niet, juist rond deze leeftijd beginnen kinderen langzaam het plezier in het tekenen te verliezen. Het eindresultaat wordt belangrijker en het spontane tekenen maakt plaats voor het krampachtig willen natekenen van de werkelijkheid. Ouders, verzorgers en leerkrachten beoordelen het resultaat (onbewust) en de kinderen worden zelf ook steeds kritischer op hun eigen werk.

Wat is tekenen:

Wat weten we eigenlijk allemaal over tekenen?

  • De effecten van tekenen worden wereldwijd onderzocht. Tekenen schijnt ons zelfbewustzijn te verhogen. Het normaliseert de hartslag, de bloeddruk en het cortison niveau. Tekenen ontspant, verbetert cognitieve prestaties, je leert gemakkelijker patronen herkennen, je gedrag aanpassen aan de situatie, ect.
  • De oudste tekeningen zijn naar schatting 40.000 jaar geleden gemaakt. We bestempelen deze tekeningen als kunst en noemen het versiering. Maar waarom deze tekeningen gemaakt zijn? Over de rede en de motivatie wordt volop gespeculeerd, feitelijk is er niets over bekent.
  • Kinderen maken overal ter wereld ongeveer dezelfde tekeningen. Het gelaagd krassen, de cirkels, de koppoter, draad contouren, transparantie… De ontwikkeling van het tekenen, de fases die kinderen doorlopen zijn universeel. Dat is vast niet voor niets.

Nieuw perspectief

Als tekenen ‘iets’ is dat bij ons hoort, ‘iets’ dat we van nature doen. Wat alle kinderen waar ook ter wereld op dezelfde manier ontwikkelen. ‘Iets’ dat ons welzijn op een positieve manier beïnvloed… Hoort het dan wel thuis als ‘vak’ op school of als onderdeel van de creatieve les? Is er niet een ander perspectief, een breder kader of veel meer onderzoek nodig om te ontdekken waar tekenen voor staat en hoe je het levend houdt?

Als we een manier vinden om het tekenen te integreren in ons dagelijks leven. Als we weten hoe we het tekenen kunnen faciliteren zonder oordeel en zonder het proces te sturen of teveel te verstoren. Dan kan straks iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht, omgeving, sociaal economische status, leefomstandigheid, etnische achtergrond, cultuur,  ect. – zich met een tekening verstaanbaar maken.

Vorig bericht
Creëer een positief leerklimaat …
Volgend bericht
Creëer ruimte voor creativiteit …

Niets gevonden.

Menu