Vrij werken met het materiaal als uitgangspunt stimuleert de drang tot ontdekken die van nature in kinderen aanwezig is. Als het je lukt om zonder oordeel, een goede, veilige sfeer in het atelier neer te zetten, dan wordt je daar rijkelijk voor beloond. Met bijzondere, unieke, fantasievolle constructies en kunstzinnige creaties in overvloed. Met rode wangen van de geleverde inspanning, vol verbazing en met gepaste trots kun je samen met de kinderen terug kijken op een bijzonder productieve en creatieve middag. Het resultaat mag er zijn. In plaats van het gemaakte werk als een soort ode aan de middag te presenteren kom je al snel ruimte tekort.

Ik kan én ik wil niet alles bewaren!

Een lokaal, groepsruimte of een atelier op de BSO is vaak niet ingericht om al het werk ten toon te stellen. Dan zit er niets anders op dan alles zorgvuldig verpakken en met de kinderen mee naar huis te geven. Er bestaan weinig ouders die de creatieve uitspattingen van hun kind niet kunnen waarderen. Op de mededeling dat “alle creaties vandaag mee naar huis genomen ‘moeten’ worden…” wordt in de praktijk niet altijd even vrolijk gereageerd. Ouders kunnen het werk op zolder opslaan of het thuis (tijdelijk) een mooi plekje geven. Uiteindelijk breekt toch het onvermijdelijke, ongemakkelijke moment aan dat het werk in de kliko beland. Met alle gevolgen van dien. Als je bij ouders weerstand ziet ontstaan om het gemaakte werk mee naar huis te nemen dan kunnen de volgende tips je misschien helpen:

First in first out …
Je kan in huis een speciale plek inrichten waar je tekeningen en knutselwerk kan presenteren. Spreek bijvoorbeeld af dat er plek is voor maximaal 5 tekeningen en/of objecten. Je kunt het werk samen met je kind selecteren, uitzoeken en presenteren. Maak duidelijke afspraken. Vol is vol. Wil je nieuwe werk presenteren? Dan moet er eerst iets weg. Zo hou je het overzichtelijk en komt het gemaakte werk ook echt tot zijn recht.

Digitaliseren …
Je kunt het werk (voordat je het weggooit) ook fotograferen. Bewaar de foto’s overzichtelijk, per kind in één map en laat bijvoorbeeld eens per jaar als een soort dummy of schetsboek een fotoboek afdrukken. Er zijn meerdere aanbieders waar je jouw foto’s automatisch, op datum, in een standaard opmaak kunt inladen. Jaartal erop en klaar. Zo maak je snel en eenvoudig een blijvend aandenken aan het creatieve proces van je kind.

Meer inspiratie, tips of advies?

Tijdens het begeleiden van een creatieve activiteit laat ik kinderen vrij werken, experimenteren en ontdekken met het materiaal als uitgangspunt. Ik stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ik laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. In dit blog deel ik ervaring, geef ik informatie, advies en praktische tips. Werk je met kinderen en wil je meer weten over het voorbereiden of het begeleiden van creatieve activiteiten? Laat het mij gerust weten. Wie weet lees je het antwoord op jouw vraag in mijn volgende blog. Heb je ook een tip of ervaring die je graag wilt delen? Ik ben benieuwd, reacties zijn altijd welkom.

Menu