Werkprocessen, lastige vraagstukken, ingewikkelde strategie- en verandertrajecten… in één oogopslag, helder én duidelijk, te begrijpen voor iedereen. Informatie vangen in beeld, vertaald, letterlijk zichtbaar maken, in de taal van de kunstenaar en de ontwerper. Het heet visualiseren, het is een trend in opkomst en er is vraag naar. Vraag waar ik graag op in wil spelen, niet alleen omdat ik graag teken.

Structuur, focus, houvast en eenduidigheid creëren

Als beelddenker gebruik ik tekenen om structuur, focus, houvast en eenduidigheid te creëren. Ik denk associatief, leg makkelijk verbanden, heb een levendige fantasie en voeg eenvoudig eigen ervaring en kennis aan het geheel toe. Ideaal tijdens het brainstormen, het ontwikkelen van concepten, het genereren van ideeën én het in beeld communiceren. Bijzonder, boeiend en nooit saai. In de praktijk ervaar ik het toch vaak als een lastig obstakel.

In beeld denken communiceren

Multiple choice vragen? Voor elk antwoord valt wel iets te zeggen. Even kort en bondig mijn mening ventileren? Tegen de tijd dat ik mijn punt gemaakt heb, is de ander allang afgehaakt. Al die verbanden, opties, associaties en mogelijkheden… Dan heeft Socrates in mijn geval toch echt gelijk. Hoe meer ik lees. Hoe meer ik mij verdiep. Hoe grootser het wordt en hoe meer ik ondervind hoeveel ik niet weet.

Naast beelddenker (of misschien juist daarom) werk ik met kinderen, ben ik ontwerper, dtp’er, web master/editor‬, illustrator, workshopbegeleider, kunstenaar én autodidact. Een ervaringsgerichte deskundige: Een leek! Iemand die ‘out of the box’ doet, denkt en handelt. Puur uit onwetendheid.

Informatie in het juiste perspectief plaatsen

Uitkomen voor mijn onwetendheid? Dat vind ik best lastig. Gelukkig wint mijn nieuwsgierigheid en de drang ‘de wereld te begrijpen’ het telkens weer. Dus geef ik mezelf permissie; mijn onwetendheid niet onder stoelen en of banken te schuiven. Permissie vooral veel te vragen. De informatie te doorgronden en in het juiste perspectief te plaatsen.

Het niet weten als leidraad om tot de kern te komen

Onwetendheid is niet aan te leren. Je moet er alleen voor durven uit te komen. Het niet weten – als leidraad om tot de kern te komen. Dus wil je werkprocessen, lastige vraagstukken, ingewikkelde strategie- en verandertrajecten vertalen in een aantrekkelijke visual; te begrijpen voor iedereen. Ik ben beschikbaar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu