Als je met kinderen werkt dan heb je vast wel eens ervaren hoe groot jouw invloed op een kind kan zijn en hoe jouw stijl van leidinggeven de sfeer in de groep kan bepalen. Wat je doet, zegt en hoe je handelt kan het leerklimaat en het creatieproces positief of negatief beïnvloeden.

Weet je zelf nog hoe het is, proeft en voelt?

Wil je kinderen tijdens een creatieve activiteit stimuleren om vrij te werken met het materiaal als uitgangspunt? Dan is het fijn als je zelf ook weet hoe het is, proeft en voelt – om iets te creëren. Hoe je dat doet? Door zelf aan de slag te gaan. Niet tijdens het werken, ga niet mee knutselen. Dat kan ervoor zorgen dat kinderen afhaken of erger dat ze opgeven; omdat ze zichzelf vergelijken met jou, met jouw kennis en vaardigheden.

Zonder oordeel

Vrij werken, onderzoeken, ontdekken en experimenteren. Gevoelsmatig uit het niets beginnen, het eindresultaat ondergeschikt maken en je niet laten leiden door het oordeel van jezelf en/of de ander. Dat klinkt makkelijker dan het is. Zeker als je je realiseert dat de wereld om ons heen nogal gefocust is op prestaties, nut, doel en eindresultaat. En de hartjes en likes? Ze zijn belangrijker dan we denken of willen toegeven.

Creatief aan de slag

Creëer ruimte voor onderzoek en experiment. Volg een cursus, boek een workshop of organiseer het zelf, samen met vrienden of collega’s. Werk met materiaal dat voor handen is. Het is niet alleen leuk, het helpt je verder. Het verdiept jouw werk en het geeft richting aan jouw begeleiding. Zelf iets nieuwe proberen, iets leren en dit proces bewust ervaren maakt jou een ervaringsdeskundige. Het maakt dat je je beter kan inleven in de kinderen en het proces dat ze doorlopen.

Observeer en leer

De lessen die je leert, de obstakels die je zelf ervaart, kun je gebruiken om de kinderen beter te begeleiden.

  • Ervaar je keuzestress door een overdaad aan materiaal? Denk na hoe je materiaal presenteert. Doceer bewust; selecteer het materiaal waarmee je de kinderen laat werken.
  • Halen vragen over wat je aan doen bent, hoe het gaat of lukt de flow uit jouw proces? Begeleid het proces,
    zit er niet bovenop. Evalueer de activiteit achteraf.
  • Moet je abrupt stoppen omdat de tijd op is? Zorg voor veiligheid en biedt structuur. Geef duidelijk een begin- en eindpunt aan. Laat kinderen  weten dat ze nog 10 minuten de tijd hebben om hun werk af te maken.
  • Ect.

Al doende, spelenderwijs, van én met elkaar leren

Als je zelf moeite ervaart met procesmatig werken dan kun je veel van kinderen leren. Observeer ze tijdens het creëren. Het leren gaat kinderen veel natuurlijker af omdat ze dagelijks nieuwe dingen leren en ervaren. Het is niet alleen interessant om te zien hoe kinderen zich spelenderwijs ontwikkelen, het is een bron van inspiratie. Het kan er ook voor zorgen dat je meer respect en bewondering voor hun werk en werkwijze krijgt.

Meer inspiratie, tips of advies?

Tijdens het begeleiden van een creatieve activiteit laat ik kinderen vrij werken, experimenteren en ontdekken met het materiaal als uitgangspunt. Ik stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ik laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. In mijn blog deel ik ervaring, geef ik informatie, advies en praktische tips. Werk je met kinderen en wil je meer weten over het voorbereiden of het begeleiden van creatieve activiteiten? Laat het mij gerust weten. Wie weet lees je het antwoord op jouw vraag in mijn volgende blog.

 

Menu