aat kinderen ontdekken en experimenteren, stimuleer het denkend werken en werkend denken ook op de BSO | Lees tips advies en inspiratie in het blog van Erica Verlaan

Van en met elkaar leren …

Laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. Stimuleer ontwikkeling zonder de drang tot ontdekken te verstoren. Creëer ruimte voor onderzoek en experiment. Leg zo min mogelijk uit. Alleen als een kind echt niet verder komt of het dreigt op te geven biedt je een helpende hand of vraag je een ander kind hem of haar te helpen.

Geef het kind de ruimte

Stel je wilt gaan knippen en plakken met papier. Dan geeft “Jullie mogen vanmiddag vrij werken met papier …” voldoende uitleg. Door het gereedschap niet expliciet te benoemen geef je een kind al de ruimte om zelf invulling aan de activiteit te geven. Als een kind op het idee komt om propjes te maken, iets te gaan vouwen, papier te scheuren of op te rollen dan kan dat. Je hebt in je uitleg geen opties, technieken en mogelijkheden uitgesloten. Andersom werkt het ook. Door van te voren plakband of  lijmstiften klaar te leggen stimuleer je het gebruik van dit materiaal.

Geef het goede voorbeeld

Het geven van centrale uitleg is soms echt nodig. Bijvoorbeeld als je met stof, stofscharen of textiellijm aan de slag gaat. Zet de textiel lijm pas op tafel als alle kinderen zitten en een schort aan hebben. Vertel wat een kind mag in plaats van wat niet mag. “Met een stofschaar mag je alleen in stof knippen. Knippen doen we zittend aan de tafel.” Geef zelf het goede voorbeeld deel de stofscharen één voor één uit met de scherpe punt in je dichtgevouwen hand. Leg uit waarom, maak oogcontact en herhaal desnoods nogmaals dat de schaar scherp is.

Zet didactiek bewust in

Uitleg over de manier waarop je gereedschap en materiaal kunt of moet gebruiken kun je het beste geven op het moment dat een kind daarom vraagt. Als een kind bijvoorbeeld vraagt om lijm kun je even bij het kind gaan zitten om samen naar het werk te kijken. Probeer er in een gesprek achter te komen wat het kind wil. Wees nieuwsgierig, vul niet in en stel open vragen. Laat het kind zoveel mogelijk zelf benoemen. De situatie geeft context. De context zorgt ervoor dat een kind de uitleg beter kan onthouden.

Denk hardop

Heeft een kind lijm nodig om twee stukjes papier aan elkaar vast te maken? Dan kun je voorstellen om samen naar de knutselkast te lopen, om opzoek te gaan naar lijm die hier speciaal voor gemaakt is. Herhaal de vraag, voel aan het materiaal, benoem wat je ziet en denk hardop: “De stukjes papier zijn bijna even dik … deze lijm is voor heel dik papier … deze lijm droogt heel langzaam … hier heb je een speciale kwast voor nodig … ” enz. Denk jij dat een nietje of plakband beter werkt, stel dit dan voor. Vertel waarom je dit denkt, leg het uit en laat het indien nodig even zien, door het te demonstreren.

Meer inspiratie, tips of advies?

Tijdens het begeleiden van een creatieve activiteit laat ik kinderen vrij werken, experimenteren en ontdekken met het materiaal als uitgangspunt. Ik stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ik laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. In dit blog deel ik ervaring, geef ik informatie, advies en praktische tips. Werk je met kinderen en wil je meer weten over het voorbereiden of het begeleiden van creatieve activiteiten? Laat het mij gerust weten. Wie weet lees je het antwoord op jouw vraag in mijn volgende blog.

Vorig bericht
Leren creëren …
Volgend bericht
Creatief improviseren …

Niets gevonden.

Menu