Ontneem kinderen niet de mogelijkheid zelf, al doende, spelenderwijs, van én met elkaar leren | tips informatie en advies lees je op het blog van Erica Verlaan - ruimte voor creativiteit op de BSO

Materiaal als uitgangspunt …

Geef kinderen de ruimte om vrij te werken met het materiaal als uitgangspunt. Observeer en probeer het creatieproces zo min mogelijk te verstoren. Als je goed oplet tijdens het creëren, kun je de stappen van het onderzoek volgen en hier indien nodig op inspelen. Deze informatie helpt je verder, het verdiept jouw werk en geeft richting aan jouw begeleiding.

Het creatieproces beïnvloeden

Na aanleiding van jouw observaties kun je de werkwijze van de kinderen beïnvloeden, ontregelen, prikkelen of compliceren. Bijvoorbeeld door het gereedschap en het materiaal anders aan te bieden of te presenteren.

Je kunt ervoor kiezen het materiaal waarmee je de kinderen wilt laten werken alvast klaar te zetten of je kunt de kinderen alles zelf laten pakken. Het zelf pakken werkt het vrije werken in de hand en is ook praktisch omdat kinderen alles weer zelf kunnen opruimen. Presenteer wat kinderen zelf mogen pakken op oog- of grijphoogte in speciale (doorzichtige) bakken en (open) kasten. Berg gereedschap en materiaal waar toezicht of begeleiding bij nodig is (zoals gaas, glas, blik, ijzer, hamers, tangen, zagen, veilen ed.) goed op. Op een plek waar de kinderen zelf niet bij kunnen.

Selecteren of presenteren?

Met de manier waarop je het materiaal presenteert kun je het creatieproces beïnvloeden. Biedt niet teveel materiaal tegelijk aan. Hou het overzichtelijk voor jezelf én voor de kinderen.

  • Wil je het samen delen en de samenwerking stimuleren? Wil je dat kinderen spaarzamer, bewuster of zuiniger omgaan met het materiaal? Creëer dan schaarste, door bijvoorbeeld voor elk kind één bakje, buisje, wc rolletje enz. klaar te leggen.
  • Wil je het zoeken, ontdekken en combineren stimuleren? Maak rommel-, schat of ontdekkistjes waar de kinderen in kunnen speuren. Vul ze met kapot speelgoed, uit elkaar gehaald klein elektra, bijzonder verpakkingsmateriaal, schroeven, enz.
  • Wil je kinderen anders laten kijken naar materiaal? Presenteer het materiaal door het op kleur, vorm of eigenschap te selecteren.
  • Wil je alleen scharen en lijmstiften gebruiken? Leg dan alleen materiaal neer wat je met een schaar kunt knippen en wat je met een lijmstift aan elkaar kunt plakken.

Restricties

Verzamelen kinderen veel meer materiaal dan dat ze kunnen gebruiken? Of is de werkruimte beperkt? Dan kun je restricties opleggen. Je kunt van te voren met de kinderen afspreken dat ze maar 5 items mogen pakken om mee te werken. Of je geeft een kind een mandje waar het materiaal in moet passen of een placemat om de werkplek mee te markeren. Restricties werken ook goed als je voor de afwisseling met de kinderen op een andere plek gaat werken.

Probeer, ontdek en experimenteer. Zoek naar manieren die bij jou passen en die geschikt zijn voor de lokatie waar je werkt. Zorg voor afwisseling en geef de kinderen stap voor stap, steeds een beetje meer, de ruimte, om zelf vorm en richting aan hun creativiteit te geven.

Inspiratie, tips of advies nodig?

Tijdens het begeleiden van een creatieve activiteit laat ik kinderen vrij werken, experimenteren en ontdekken met het materiaal als uitgangspunt. Ik stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ik laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. In mijn blog deel ik ervaring, geef ik informatie, advies en praktische tips. Werk je met kinderen en wil je meer weten over het voorbereiden of het begeleiden van creatieve activiteiten? Laat het mij gerust weten. Wie weet lees je het antwoord op jouw vraag in mijn volgende blog.

Vorig bericht
Creëer ruimte voor creativiteit …
Volgend bericht
Leren creëren …

Niets gevonden.

Menu