Als verzamelen hamsteren wordt en tekenen productiewerk - Lees tips achtergrond informatie | Stuur op basis van je eigen norm bij en begrijp waarom kinderen doen wat ze doen | Tips, advies en inspiratie lees je in het blog van Erica Verlaan

Zonde van het materiaal …

Vrij werken met het materiaal als uitgangspunt stimuleert de drang tot ontdekken die van nature in kinderen aanwezig is. Als het je lukt om zonder oordeel, een goede, veilige sfeer in het atelier neer te zetten, dan wordt je daar rijkelijk voor beloond. Met bijzondere, unieke, fantasievolle constructies en kunstzinnige creaties in overvloed. Wat doe je als je moeite hebt met de manier waarop kinderen met het materiaal omgaan? Als verzamelen hamsteren wordt en tekenen productiewerk? Speel er op in, stuur op basis van je eigen norm bij en begrijp waarom kinderen doen wat ze doen:

Klaar is klaar én af is af!

Stel je begeleidt een teken activiteit. De kinderen zijn super enthousiast en produceren tientallen tekeningen. Tijdens het observeren zie je dat kinderen maar een paar krassen op het papier zetten en vervolgens weer aan een nieuwe tekening beginnen.

Wanneer een tekening klaar is wordt naar mijn mening bepaald door de maker van de tekening. Zelf ben ik er niet zo’n voorstander van een kind de opdracht te geven er nog iets bij te tekenen. Klaar is klaar en af is af. Tekenen is ook een manier om te ontspannen, om iets te snappen of iets te uiten. Soms zijn een paar strepen voldoende, soms is het mislukt en wil het kind gewoon opnieuw beginnen. Vind je dit lastig, of zonde van het materiaal? Biedt dan eens kleinere papiertjes aan. Kies voor A5 (14,8 x 21 cm) of memo blaadjes van bijvoorbeeld 9 bij 9 cm.

Het voorstel om op de achterkant van het papier een nieuwe tekening te maken valt niet altijd in de smaak. Als de papiervoorraad er te snel doorheen gaat of als kinderen steeds hetzelfde tekenen kun je als activiteit voorstellen om een boekje te maken. Laat kinderen een paar (gekleurde) papiertjes uitzoeken om dubbel te vouwen. Leg een nietmachine, perforator, paperclips, splitpennen, washi tape, plakband, knijpers, lint en/of touw klaar en laat de kinderen hiermee hun losse blaadjes aan elkaar bevestigen.

Valt het idee van boekjes maken in de smaak, kijk dan eens op internet. Daar zijn verschillende vouw- en boek bindtechnieken te vinden die je kinderen kunt aanleren. Het werken in een boekje biedt ook nieuw perspectief. Het kan inspireren tot het maken van een (beeld) verhaal of een serie tekeningen in een thema.

Hamsteren …

Kinderen houden van verzamelen. Het vrij werken met het materiaal als uitgangspunt kan kinderen inspireren tot het aanleggen van grote verzamelingen materiaal. Door het systematisch indelen, het op eigenschap ordenen, het rangschikken en combineren leren kinderen al doende, spelenderwijs te classificeren. Dat is heel nuttig en belangrijk maar kan er ook voor zorgen dat je snel door je zorgvuldig samengestelde voorraad materiaal heen bent. Als je vindt dat het verzamelen uit de hand loopt of meer op ‘hamsteren’ begint te lijken dan kan en mag je een kind best tot halt roepen.

Je kunt de verzameling bewonderen en samen kijken of je de criteria kunt bijstellen waardoor de verzameling specifieker en kleiner wordt. Een criteria waar de verzameling op gebaseerd is kan bijvoorbeeld een kleur, maat, vorm of een materiaal zijn. Je kunt het kind vragen om bijvoorbeeld 5 objecten uit te zoeken die het beste in de verzameling passen. Je kunt voorstellen de verzameling bijzonder te presenteren, misschien kan het kind er wel een speciaal bakje of een boekje bij maken. Zo stuur je op basis van je eigen norm bij, zo leer je een kind weloverwogen keuzes maken en zuinig met materiaal om te gaan.

Meer inspiratie, tips of advies?

Tijdens het begeleiden van een creatieve activiteit laat ik kinderen vrij werken, experimenteren en ontdekken met het materiaal als uitgangspunt. Ik stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ik laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. In dit blog deel ik ervaring, geef ik informatie, advies en praktische tips. Werk je met kinderen en wil je meer weten over het voorbereiden of het begeleiden van creatieve activiteiten? Laat het mij gerust weten. Wie weet lees je het antwoord op jouw vraag in mijn volgende blog. Heb je zelf een tip of een ervaring die je graag wilt delen? Ik ben benieuwd, reacties zijn altijd welkom.

Vorig bericht
Help! Een explosie knutsels …
Volgend bericht
Creatief organiseren …

Niets gevonden.

Menu