Als je met kinderen werkt dan heb je vast wel eens ervaren hoe groot jouw invloed op een kind kan zijn en hoe jouw stijl van leidinggeven de sfeer in de groep kan bepalen. Wat je doet, zegt en hoe je handelt kan het leerklimaat en het creatieproces positief of negatief beïnvloeden.

Spelenderwijs leren

Kinderen ontdekken de wereld in hun eigen tempo; een kind leert wanneer het er zelf aan toe is. Hoe vaker je iets doet, hoe handiger je in iets wordt. Wees je ervan bewust dat kinderen veel vaardigheden nog moeten ontwikkelen. Ze beheersen het gereedschap nóg niet voldoende en materiaal kent nog veel geheimen voor ze.

Ontneem kinderen niet de mogelijkheid zélf, al doende, spelenderwijs, van en met elkaar te leren. Laat ze ontdekken en experimenteren. Stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ga niet mee knutselen, neem het leerproces nooit letterlijk uit handen. Jij kan het al; jij hebt het al geleerd.

Sti·mu·le·ren

Heeft een kind een vraag? Je mag een kind best even laten wachten, de tijd geven om het nog een keer te proberen of zelf tot een oplossing te komen. Pas als een kind echt niet verder komt of dreigt op te geven bied je een helpende hand of vraag je een ander kind hem of haar te helpen.

Zorg dat kinderen niet afhaken of erger opgeven omdat ze zichzelf vergelijken met jou, met jouw kennis en vaardigheden. Vertel dat veel oefenen bij het leren hoort. Benoem wat het kind al goed doet. Laat het leren van fouten. Leg het stap voor stap uit, laat ze kansen pakken en stimuleer ze moeite te (blijven) doen.

Vind je het mooi?

Vraagt een kind naar jouw mening over het gemaakte werk? Probeer dan zo min mogelijk een (waarde)oordeel uit te spreken én hoe lastig het soms ook is het woord ‘mooi’ te vermijden. Kies bijvoorbeeld voor een non-verbale reactie, stel een vraag over het ontstaan van het werk of reageer door een specifieke stap of handeling tijdens het creatieproces letterlijk te benoemen. Dat werkt vaak beter als het ‘prijzen’ van een eindresultaat. Zo maak je het eindresultaat ondergeschikt, dat bevorder het leerklimaat positief.

Overdracht ouders

Als je goed oplet tijdens het creëren, kun je de stappen van het onderzoek volgen en hier indien nodig op inspelen. Bijkomend voordeel is ook dat je ouders tijdens het ophaalmoment inhoudelijk echt iets kunt vertellen over het creatieproces en dat je leermomenten kunt benoemen. Het kind (dat vaak toch meeluistert) voelt zich gezien, gehoord, serieus genomen en indirect gesteund in zijn of haar onderzoek.

Inspiratie, tips of advies nodig?

Tijdens het begeleiden van een creatieve activiteit laat ik kinderen vrij werken, experimenteren en ontdekken met het materiaal als uitgangspunt. Ik stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ik laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. In mijn blog deel ik ervaring, geef ik informatie, advies en praktische tips. Werk je met kinderen en wil je meer weten over het voorbereiden of het begeleiden van creatieve activiteiten? Laat het mij gerust weten. Wie weet lees je het antwoord op jouw vraag in mijn volgende blog.

Menu