Geef kinderen de ruimte om vrij te werken met het materiaal als uitgangspunt. Observeer en probeer het creatieproces zo min mogelijk te verstoren. Als je goed oplet tijdens het creëren, kun je de stappen van het onderzoek volgen en hier indien nodig op inspelen. Deze informatie helpt je verder, het verdiept jouw werk en geeft richting aan jouw begeleiding.

Ruimte veranderen

Na aanleiding van jouw observaties kun je de werkwijze van de kinderen beïnvloeden, ontregelen, prikkelen of compliceren. Bijvoorbeeld door de ruimte te veranderen.

Zie je dat de kinderen tijdens het vrije werken de ruimte nauwelijks benutten? Dat ze blijven zitten, alleen het materiaal gebruiken dat binnen handbereik ligt of wachten tot ze materiaal aangereikt krijgen? Dan kun je overwegen de volgende keer bijvoorbeeld alle krukjes weg te halen.

Het staand werken maakt dat kinderen makkelijker van plek wisselen en al lopend materiaal tegenkomen. Het stimuleert het afstand nemen van het eigen werk en het maakt het makkelijker om bij een ander te kijken. Ook kunnen kinderen hun energie staand soms beter kwijt. Dit kan de rust ten goede komen of er juist voor zorgen dat het druk en/of lawaaierig wordt. Dat geeft niks, hier kun je je van te voren op instellen en indien nodig je (collega’s) op voorbereiden.

Nieuw perspectief

Het weghalen of schuiven met meubels creëert voor jezelf én voor de kinderen letterlijk een nieuw perspectief op de ruimte. Het beïnvloed het werken en de werkwijze.

Is de ruimte te klein om met een grote groep in te werken? Dan kun je ervoor kiezen om tafels en/of andere grote meubels weg te halen. Je kunt kleine tafeltjes aanschaffen of kinderen een kruk als tafel laten gebruiken.

Raken kinderen snel afgeleid? Dan kun je tafels tegen de muren aanzetten. Omdat er minder kinderen aan de tafels kunnen zitten ontstaan er vanzelf kleinere (werk)groepjes. Het uitzicht op de muur kan ertoe bijdragen dat kinderen zich beter kunnen afsluiten voor hun omgeving; wat kan helpen bij het focussen.

Een eigen plek creëren

Als je de tafels tegen de muren aanzet komt er vloer oppervlakte vrij, wat het werken op de grond stimuleert. Ben je bang dat de vloer vies wordt? Geef elk kind een eigen stuk tafelzeil om op te werken. Laat kinderen vrij in het zoeken naar een eigen werkplekje. Observeer; het levert jouw weer informatie op waar je een volgende keer op in kunt spelen.

Het staand werken en het werken op de grond maakt het makkelijker om groter te werken. Wil je dit stimuleren? Zorg dan dat je groter en grof materiaal binnen handbereik hebt staan. Zoals; rollen (behang)papier, dozen, verfrollers, lappen stof en tapijtstalen. Let wel op dat je goed (toe)zicht kunt houden op alle werkplekken; voor de veiligheid én het observeren.

Inspiratie, tips of advies nodig?

Tijdens het begeleiden van een creatieve activiteit laat ik kinderen vrij werken, experimenteren en ontdekken met het materiaal als uitgangspunt. Ik stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ik laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. In mijn blog deel ik ervaring, geef ik informatie, advies en praktische tips. Werk je met kinderen en wil je meer weten over het voorbereiden of het begeleiden van creatieve activiteiten? Laat het mij gerust weten. Wie weet lees je het antwoord op jouw vraag in mijn volgende blog.

Menu