In plaats van een activiteit voorbereiden; door ‘iets’ voor te knutselen kun je beter uitgaan van (een selectie) materiaal. Het werkt inspirerend en bevrijdend voor jezelf en de kinderen. Observeer en probeer het creatieproces zo min mogelijk te verstoren.

Het materiaal als uitgangspunt

Vrij werken met het materiaal als uitgangspunt stimuleert de drang tot ontdekken die van nature in kinderen aanwezig is. Materiaal is wat het is, door het te vervormen of te combineren kan er in de handen van de maker telkens weer iets nieuws, iets eigens ontstaan.

Leren doe je niet alleen op school, via de juf of meester of uit een boek. Leren doe je ook door iets te maken, door iets te creëren. Als je kinderen de ruimte geeft om vrij te werken dan maken ze dingen die geïnspireerd zijn op iets waar ze intern, bewust of onbewust mee bezig zijn. Het geeft kinderen de ruimte om zelf vorm en richting aan hun gedachten te geven.

Hoe begin je …

Laat kinderen eens werken met alleen verf of klei – zonder instructie en zonder de accessoires en het gereedschap klaar te leggen. Dat biedt jouw de mogelijkheid de kinderen tijdens het creatieproces te observeren: Hoe gebruiken ze de ruimte? Pakken ze zelfstandig gereedschap? Welke technieken gebruiken ze? Hoe gaan ze te werk? Waar vragen ze om?

Deze informatie helpt je verder, het verdiept jouw werk en geeft richting aan jouw begeleiding. Na aanleiding van jouw observaties kun je een volgende keer de werkwijze van de kinderen beïnvloeden, ontregelen, prikkelen of compliceren. Bijvoorbeeld door de ruimte te veranderen of het gereedschap en het materiaal anders aan te bieden of te presenteren.

Het creatieproces zo min mogelijk verstoren

Vind je het lastig om te observeren en op de achtergrond aanwezig te zijn? Merk je dat je toch steeds wilt ingrijpen? Ga dan tijdens het observeren iets doen waar je niet echt bij na hoeft te denken, iets wat je eenvoudig kan onderbreken en waarmee je makkelijk  kunt stoppen. Zoals het vegen van de vloer of het bijvullen van materiaal.

Krijg je na aanleiding van je observaties al ideeën? Schrijf alles direct op. Formuleer kort en krachtig. Het hoeft geen uitgebreid verslag te worden, hou het werkbaar. Misschien kun je zelfs al tijdens de activiteit of tijdens het opruimen materiaal voor een volgende keer verzamelen. Let wel op dat je niet vergeet dat je ook aan het observeren bent.

Inspiratie, tips of advies nodig?

Tijdens het begeleiden van een creatieve activiteit laat ik kinderen vrij werken, experimenteren en ontdekken met het materiaal als uitgangspunt. Ik stimuleer het denkend werken en werkend denken. Ik laat kinderen al doende, spelenderwijs, van en met elkaar leren. Hoe je dat doet? In mijn blog deel ik ervaring, geef ik informatie, advies en praktische tips. Werk je met kinderen en wil je meer weten over het voorbereiden of het begeleiden van creatieve activiteiten? Laat het mij gerust weten. Wie weet lees je het antwoord op jouw vraag in mijn volgende blog.

Menu